Studierea pieței software nu se făcea în vremurile de dinainte de 1989 căci așa ceva nici nu exista în România, iar dacă exista în lume, degeaba exista căci nu aveam noi acces la a cumpăra ceva de pe acea piață. Când și când se mai cumpăra de la firmele care vindeau calculatoare sau utilaje și software aferent, dar niciodată ceva în plus.
Se afla când și când de la cei ce mai scăpau să plece în străinătate fie la congrese, fie în vizite, fie la burse, fie la scurte stagii de specializare, ce se făcea prin Germania, prin America și prin Franța în ale informaticii. Dacă cineva aducea o carte era sărbătoare. Veneau în schimb cărți în bibliotecile de computer science. Erau astfel de biblioteci la etajul al VII-lea al Centrului de calcul al ASE, în clădirea Centrului de calcul de la Facultatea de Automaticla Facultatea de matematică și la INID. Cărțile și revistele se studiau acolo și era practic imposibil să copiezi software în bibliotecă. Mai erau biblioteci tari la ICI și la ITC, numai că accesul era restricționat.
Noi fiind prea la început, orice software s-ar fi scris era bun scris și nu erau necesare comparații din moment ce implementările veneau pe teren viran.
Acum, studiul pieții de software este o necesitate, căci a implementa un program oarecare în condițiile în care ăiața oferă produse mult mai bune înseamnă a multiplica nonperformanța la toți clienții care fac tranzacții online cu aplicația non-performantă. Studiul pieții de software presupune stabilirea parcurgerii următorilor pași:
- definirea problemei de rezolvat din punct de vedere al funcționalităților;
- estimarea grupului țintă care ar accesa funcționalitățile;
- construirea unei liste de produse în piață cu respectivele funcționalități;
- studierea caracteristicilor tehnice ale fiecărui produs din listă;
- includerea în studii a caracteristicilor economice, inclusiv a prețului;
- acordarea de punctaje după caracteristici fiecărui produs din listă;
- alegerea unui criteriu de agregare a punctajelor;
- ierathizarea produselor software după valaoarea agregată;
- alegerea celor mai avantajoase trei produse;
- detalieri privind restricții suplimentare de utilizare și de implementare.
Numai dacă exigențele definite de client nu se regăsesc printre produsele din piață se va lua decizia de a elabora produse software proprii dar trebuie luate în calcul durate, costuri și multe altele, inclusiv garanțiile de drepturi de proprietate și cele de drepturi de autor, astfel încât să se vadă dacă demersul se justifică.
Studiul pieții de software este necesar acum căci diferența între un produs slab și unul bun se multiplică cu numărul clienților care accesează online aplicația. În plus, la câte aplicații sunt în târg, este păcat să se construiască una nouă, probabil mai slăbuță, la un preț mult mai mare și se de așteptat să parcurgă ciclul de dezvoltare, în timp ce se achiziționează pe loc o aplicație la cheie foarte bună.
Studiul pieții de software este necesar acum căci diferența între un produs slab și unul bun se multiplică cu numărul clienților care accesează online aplicația. În plus, la câte aplicații sunt în târg, este păcat să se construiască una nouă, probabil mai slăbuță, la un preț mult mai mare și se de așteptat să parcurgă ciclul de dezvoltare, în timp ce se achiziționează pe loc o aplicație la cheie foarte bună.
În vremurile de demult, exista Biblioteca Națională de Programe - BNP, care concentra tot ce se făcea de calitate în zona de software la noi. Cine dorea să facă ceva nou trebuia să facă dovada că produsul pe care vrea să-l realizeze nu se găsește în BNP. În cazul meu, datorită faptului că aveam aplicații informatice din zona cercetării pe bază de contract, noutatea problemelor ducea garantat la inexistența în BNP a ceea ce aveam de făcut. Deci studiul pieții se încheia rapid și fără emoții. Acum lucrurile stau altfel, dar credd că mulți nu fac astfel de studii și trec la elaborare de software pe neve.
(29 noiembrie 2017)
No comments:
Post a Comment