Friday, January 12, 2018

Ștefan MUSTĂȚEA, primul meu profesor de programare

Mustățea ȘTEFAN mi-a fost profesor de programarea calculatoarelor pe vremea în care eram student în anul al IV-lea la Secția de Mecanizare și Automatizare a Calculului Economic din Facultatea de Calcul Economic și Cibernetică Economică din Academia de Studii Economice, adică în anul universitar 1968 - 1969.
La cursul de Programarea calculatoarelor era profesor doctorul Dragoș VAIDA care lucra la Universitatea București. Practic și plastic vorbind, domnul Ștefan MUSTĂȚEA a fost acela care mi-a pus în mână creionul de programator. Ceea ce am remarcat la acest om se rezumă în următoarele cuvinte:
- era scump la vorbire, deci nu vorbea mult așa cum făceau profesorii din zona economicului;
- ceea ce avea de spus, spunea cu vorbe puține, clar și nu lăsa loc la interpretări;
- știa concret să programeze pe toate etapele ciclului de dezvoltare;
- venea din zona programării în cod mașină și se vedea că avea experiență adevărată.
Profesorul meu de atunci Mustățea ȘTEFAN, venea din zona programării în cod mașină și cu el am mers prima dată să văd cum funcționează calculatorul CIFA 102 în clădirea din Eminescu, unde acum se află Catedra de Informatică de Gestiune și unele dintre laboratoarele acesteia. Îmi aduc aminte și acum, după atâțea ani cum enunța el o problemă, cum explica pas cu pas despre alegerea variabilelor și cum se construiște schema logică pentru a rezolva problema. De la schema sa logică pleca spre program, cu utilizarea de regiștrii, cu instrucțiunile elementare și cu explicațiile de cum trebuie perforate pe bandă de hârtie acele instrucțiuni. Misterul lucrului pe un calculator electronic din prima generație l-am dezlegat datorită profesorului meu de atunci, Mustățea ȘTEFAN, care venea direct din laborator, îmbrăcat cu galatul său alb din material sintetic.
Ani în șir l-am urmărit cu admirație pe domnul Mustățea ȘTEFAN, bărbatul înalt, zvelt, drept, cu mersul apăsat, cu privire ageră și cu vorbă măsurată. Dacă avea să se adreseze cumva o făcea cu cuvântul acela des utilizat în vremurile de demult, tovule, dar niciodată nu spunea decât ceea ce era absolut necesar și într-o manieră care impunea respect.
Știam despre domnul Mustățea ȘTEFAN că este absolvent de matematică, știam că avea în spate perfecționări în programare, inclusiv în Japonia la firma NEAC de unde a și fost cumpărat un calculator pe care tot în anul al IV-lea am lucrat în limbajul COPCODER. Când aveam de studiat ceva, mergeam în biblioteca tehnică a Laboratoarelor Catedrei de Cibernetică Economică - LCCE,  unde găseam printre documentații de firmă materiale elaborate de Mustățea ȘTEFAN în colaborare cu tinerii cu care lucra și am multe exemple de materiale elaborate de acesta împreună cu Anca ANDREI și cu Ioan ODĂGESCU, dar și multe articole publicate în revista Studii și Cercetări de Calcul Economic și Cibernetică Economică, a cărei variantă în limba engleză este ISI catalogată și cu care toată lumea se mândrește. Amintesc aici lucrările referite prin:
Stefan MUSTATEA, Ion ODAGESCU - Programarea calculatoarelor electronice - FORTRAN IV - culegere de probleme rezolvate si propuse, Litografia ASE, Bucuresti, 1973, 296pg.
Ștefan MUSTĂȚEA, Dan SOMNEA, Mircea PĂTRULESCU - Sistemul dBASE II, prezentare, utilizare, studiu de caz, partea a I-a și partea a II-a, Studii și Cercetări de Calcul Economic și Cibernetică Economică, vol. 22, n2. 2 și nr, 3, 1987.
După decembrie 1989 fostul meu profesor Ștefan MUSTĂȚEA a susținut cu succes o teză de doctorat intitulată Gestiunea optimă a materialelor, la nivelul unei unități economico-sociale, folosind calculatoare electronice. În timp, activitatea din Laboratoarele Catedrei de Cibernetică Economică s-a restrâns treptat din lipsa contractelor cu industria intrată în degringoladă, mai ales după ce premierul o catalogase drept grămadă de fier vechi și nu am mai avut ocazia să-l întâlnesc pe fostul meu profesor Ștefan MUSTĂȚEA. Am înțeles că a plecat din țară, dar uneori când revenea megrea să se reîntâlnească cu locurile unde și-a desfășurat zeci de ani din activitatea profesională, prilej cu care l-am reîntâlnit și cu același respect am discutat despre vremurile de pionierat ale informaticii din țara noastră, el fiind un actor important, căci fără programatorii profesioniști ai primelor generații de calculatoare în niciun caz nu s-ar vorbi despre o informatică autentică având temelii solide și rezultate de început foarte valoroase, cu programe folosite efectiv în întreprinderi.
În primăvara anului 2017 fostul meu profesor a avut o alocuțiune, pe care o redau exact așa cum autorul ei mi-a încredințat-o, alocuțiune care în opinia mea este o radiografie a informaticii economice românești care se suprapune cu activitatea laboratoarelor Centrului de Calcul al ASE.





(12 ianuarie 2018)

No comments:

Post a Comment