Saturday, September 30, 2017

Învățământul gimnazial


Învățământul gimazial nu a avut înainte de anul 1989 discipline de informatică. În acele vremuri existau calculatoarele FELIX C-256, Independent 100, care erau foarte scumpe și școlile generale nu și le permiteau. În plus, lucrul cu cartele perforate făcea imposibilă apropierea elevilor de clase mici să se apropie de scrierea de programe. Mulți elevi aflau câte ceva de la:
- televizor;
- părințiilor care lucrau în centre de calcul;
- textele din revistele de tehnică;
- librării unde se găseau cărți despre calculatoare;
- pozele din cărțile cu benzi colorate.
Foarte rare erau situațiile în care părinții cumpărau copiilor  calculatoare Sinclair sau Cobra cu acre aceștia scriau programe în Basic. Știu că la IIRUC a venit un calculator personal Olivetti prin 1980 și a făcut atâta vâlvă că de la cabinetul 2 s-a anunțat o vizită și musai pionierii trebuiau să stea pe lângă acel PC pentru ca tovarășa să vadă un mic spectacol. Acei pionieri au văzut un PC adevărat cu mult înainte de a intra în universități după 1991 când s-au făcut primele achiziții. În gimnazii a pătruns informatica foarte târziu, iar programul SEI abia prin anul 2005 a demarat și după câteva luni au fost aduse cele 34.000 de PC-uri cu care au fost dotate și liceele dar și școli generale din întreaga țară.
A vorbi despre istoria informaticii pentru învățământul preuniversitar înseamnă a nu depăși o perioadă de cel mult 25-30 de ani, pentru că lucrul cu calculatorul a intrat la nivel de gimnaziu cu foarte mare întârzâiere. Este deci vorba de o istorie recentă și nimic mai mult. Pentru clasa a V-a până la clasa a VIII-a se învață Informatică și Tehnologia Informaticii și Comunicațiilor. Pe diferite portaluri există programe și pentru ciclul primar unde se vorbește despre calculator și despre concepte ceva mai sofisticate. 
Există o propunere de sistem de programe analitice care ar trebui să dea de gândit mai ales că ele au făcut obiectul unui proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013, POSDRU 1.1/S.5 ID 4616.
La clasa a I-a programa de Informatică și TIC prevede noțiuni despre calculator precum componente fizice şi programe, unitate centrală, monitor, tastatură și mouse. Se discută despre utilizarea elementelor specifice unui sistem informatic.
La calasa a II-a lucrurile avansează fiind vorba de a trata probleme legate de sistem de operare - Windows, accesorii ale sistemului de operare Windows dar și prelucrarea informaţiilor în format digital.
La clasa a III-a elevul trebuie să învețe despre tastatură, Paint, Notepad, cu utilizare practică, după care ironic zic, să-și dea un doctorat în informatică.
În clasa a IV-a elevul trebuie să lucreze cu WordPad să scrie texte, să scrie formule matematice, să facă selecții, înlocuiri să știe să aranjeze în pagină, după care să scrie tezela de doctorat impecabil, zic și eu așa.
La clasa a V-a se aprofundează  se ajunge să se vorbească despre sisteme informatice, programe de machetare, despre organizarea datelor în directoare, despre Internet și despre legislația privind conduita utilizatorului de tehnică de calcul.
La clasa a VI-a copilul învață să lucreze cu procesoarele de texte și lucrul în PowerPoint. Ce va pune copilul acolo rămâne de văzut, probabil Ana are mere.
La clasa a VII-a copilul învață foarte multe despre calculul tabelar, noţiuni specifice aplicaţiei de calcul tabelar: registru de lucru, foaie de calcul, coloană, rând, celulă, adresă de celulă, domeniu, bară de, formule, casetă de nume, bară de stare, moduri de vizualizare, bară de unelte, totul floare la ureche pentru un puști care nici nu-și suflă nasul ca lumea, zic și eu așa.
La clasa a VIII-a elevul învață oarece chestii.
La clasa a IX-a elevul învață alte oarece chestii.
La clasa a X-a elevul învață despre prelucrări audio-video, prelucrări grafice, elaborează  produse informatice care să dezvolte spiritul inventiv şi creativitatea.
La clasa a XI-a elevul învață reia calculul tabelar - Excel, învață să lucreze cu baze de date - Access, ceea ce mi se pare rezonabil căci elevul are 17-18 ani.
La clasa a XII-a elevul învață XHTML detaliat, CSS cu reguli de derivare, construcții folosind <head>, <body>, <div>, adică lucruri necesare ca elevul să-și dezvolte propriile-i aplicații web.
De la vis la realitate nu e decât un pas și am mari temeri că uneori banii se aruncă pe fereastră și finanțările nu nuc niciunde.
Aș vrea să mă ciupesc să-mi dau seama dacă visez sau nu, pentru că am nenumărate nedumeriri despre cum gândesc maturii, negeniali fiind, dacă nu chiar depășind cu puțin limitele mediocrității, despre capacitatea unor copii de a asimila astfel de chestii, care și pentru studenții de pe la facultăți cu pretenții ridică mari dificultăți. Excentricitatea unora de a arăta ce deștepți sunt ei face ca exagerările să nu mai cunoască limite și să transforme ceea ce de regulă ar trebui să fie o construcție care să fie pe termen lung benefică națiunii, într-o corvoadă pe care elevii s-o deteste plenar și definitiv. Nu vreau să scot nicio vorbă despre experiența celor ce fac asemenea construcții în raport cu copiii de sub 12 ani, care sunt dominați de teroarea maturilor care vor să scoată din ei doctori docenți la 15 ani, în condițiile în care unii dintre maturii care-i torturează abia s-au târât prin facultăți sau nici măcar nu au diplome de licență în domenii precum informatica, informatica economică, tehnologia informației și calculatoare.
Nimeni nu contestă că elevul trebuie să știe multe despre computere, chiar din clasa a I-a, dar totul să fie ca pentru vârsta lui crudă, ceea ce presupune lucru cu produse informatice adaptate, sugestive și mai ales care să-l atragă nu să-l facă să deteste până și ceea ce ar trebui să însemne progres.





(30 septembrie 2017)

No comments:

Post a Comment