Saturday, September 30, 2017

Mastere de informatică sau cu informatică

Prin 1999 când s-a dat drumul la cursurile aprofundate au început la fiecare facultate sau secție să fie formate astfel de forme de învățământ, iar profesorii influenți și-au trecut acolo discipline noi și interesante pe care nu avuseseră cum să le introducă în planurile de învățământ de la bacelor. Când s-a venit cu posibilitatea de a organiza masterate lucrurile au evoluat ceva mai timid, dar în scurt timp au explodat. reglarea a venit din modul de finanțare, căci universitățile nu au fonduri nelimitate să dezvolte mastere cu serii de 5 studenți, ci numai de la 50 în sus un masterat este eficient. Unele universități care au mastere de succes cu taxă își pot permite să dea bani și la mastere ceva mai restrânse, pe care directorii de la masterele de succes îi consideră pomanagii întrucât prin redistribuire de fonduri li se diminuează lor câștigurile, eliminând în acest fel rigorile economiei pure de piață.
Cel mai interesant lucru este legat de faptul că legile învățământului și cu deosebire cea din 2011 fac distincție între masterele științifice și masterele profesionale, acestea din urmă dând o mai mare libertate spre a dezvolta domenii de succes. În facultatea de Cibernetică și Statistică economică există masterul științific de Informatică Economică, dar există masterele profesionale de e-BUSIMESS, Managementul Informatizat al Proiectelor, Securitate informatică, Baze de date - suport pentru afaceri,  Sisteme informatice pentru managementul resurselor si proceselor economice, iar la La Facultatea de Contabilitate din ASE se desfășoară masterul de Contabilitate, audit şi informatică de gestiune. La cursul de securitate informatică am fost în perioada 2004-2012 director și am avut onoarea să colaborez cu distinșii profesori Nicolae TOMAI și Gheorghe SILAGHI de la UBB-Cluj, Mihaela MUNTEAN de la UVT, Valentin CROTEA de la UPB, Aduian ATANASIU de la UB, Victor PATRICIU și Ion BICA de la ATM. Cursul a debutat cu existența unei cărți în care autorii, profesori care au fost invitați să predea, au prezentat principalele probleme de la disciplinele din planul de ânvățământ. Cartea se referă prin coordonatele: Ion IVAN, Cristian TOMA - Informatics Security Handbook, Editura ASE, București 2005, 664 pg, reeditată în 2009. La nivelul anului 2017 se desfășoară cursuri de master pe probleme de caculatoare și informatică într-o mare varietate, continuând o tradiție deja împământenită în învățământul universitar.
La Facultatea de Economie şi de Administrare a Afacerilor a Universității de Vest din Timișoara  se desfășoară masterele de Sisteme informaționale pentru afaceri și Sisteme informatice financiar-bancare. La cursul de master de Sisteme informatice pentru afaceri am ținut și eu cursul de Securitate informatică.
La Facultatea de Economie şi de Administrare a Afacerilor a Universității Transilvania din Brașov  se desfășoară masterul de Sisteme informatice integrate pentru afaceri.
La Facultatea de Economie şi de Administrare a Afacerilor a Universității  din Craiova  se desfășoară masterul de Managementul afacerilor electronice, iar la Facultatea de automatică și calculatoare funcționează masterele de Sisteme electronice avansate, Ingineria calculatoarelor şi comunicaţiilor, Ingineria calculatoarelor şi comunicaţiilor, Sisteme informatice pentru comerţ electronic și Automatica sistemelor complexe. 
La Facultatea de Economie şi de Administrare a Afacerilor a Universității Al. I. Cuza din Iași  se desfășoară masterele de Data Mining, Sisteme informaţionale pentru afaceri și  Software Development and Business Information Systems.
La Facultatea de Economie şi de Administrare a Afacerilor a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca  se desfășoară masterele de e-Businee, Modelarea afacerilor și calcul distribuit, Sisteme de asistare a deciziilor economice. La facultatea de Matematică Informatică din cadrul aceleiași universități,  funcționează masterele de Modelare, Sisteme distribuite în Internet, Inginerie software, Programare bazată pe componente, Inteligență computațională aplicată, Calcul de înaltă performanță și analiza volumelor mari de date, Analiza datelor și modelare, Matematică computațională, Proiectarea și dezvoltarea aplicațiilor entreprise.
În zona masteratelor cu tematică de informatică funcționează perfect zicerea conform căreia un strop de miere atrage cu mult mai multe muște decât o cană cu fiere. De aceea funcționează fregula utilizării de cuvinte cheie miraculoase precum securitate informatică, tehnologii mobile, data mining, baze de date, cloud computing, inginerie software, inteligență artificială, algoritmi genetici, cybersecurity, sisteme colaborative și câte și mai câte. Titlurile sunt foarte frumoase, programele analitice sunt magnifice, disciplinele sunt fabuloase, dar ideia este cine le predă. Cine intră la sala de curs sau de seminar trebuie să îndeplinească oarece condiții din care enumăr:
- o experiență strictă pe domeniul despre care vorbește de 5 ani cel puțin;
- vreo 5-10 articole publicate în niște reviste de specialitate cât de cât bune;
- participări pe la vreo 5-10 conferințe în secțiuni pe domeniul de la master;
- o carte pe subiectul abordat în care să fie autor sau coautor nu într-un capitol doar;
- să aibă o echipă cu persoane din producție cu care să lucreze constant;
- să fi lucrat practic undeva într-o echipă pe un proiect de succes verificabil.
De-a lungul anilor, pe când am fost șef de catedră am avut intersecții, unele nefericite cu persoane care propuneau fie mastere, fie discipline la master, dare care dispăreau când li se cerea să publice un articol pe temă, să vină cu o curricula și cu o bibliografie însoțită de materialele de acolo în format fizic pe hârtie, din care să se vadă că le-a parcurs, dar și cu o echipă să se vadă că este ceva serios. dacă fac un calcul simplu, dintr-o catedră cu 50 de persoane ocupate cu norme de bază 100%, dacă se mai adaugă și trei mastere, cu siguranță că abordarea devine neserioasă dacă un cadru didactiv predă la mai mult de 2-3 discipline diferite, fără a plimba ceea ce predă la un master la mai multe mastere, cum se cam întâmplă din nefericire. Uneori și mai rău, ceea ce se predă în licență se repetă la master. Masterele de informatică sau cu calculatoare în titulatură sunt nenumărate, dar cererea și oferta le filtrează cu exigență, ceea ce este un lucru excepțional, mai ales în cazul masterelor profesionale cu taxă.









(30 septembrie 2017)

No comments:

Post a Comment