Thursday, September 28, 2017

Reviste de informatică

Dacă imediat după Revoluția din 1989 piața de tipărituri a fost invadată de ziare de scandal și reviste deochiate, simultan au apărut și multe reviste despre calculatoare, unele preluate după exemplele din străinătate, altele fiind însă creații românești. Viața a arătat că literatura scrisă este viabilă dacă și numai dacă cititorul găsește în ea exact ceea ce are el nevoie pentru a soluționa problemele cu care se confruntă. Aceeași cauză care a generat moartea presei scrise și nu mai există ziare prin chioșcuri, a făcut ca revistele despre calculatoare sau despre software sau despre informatică să dispară. Cititorul
nu este interesat în niciun caz de:
- lucruri aproximative;
- gargară ieftină;
- ceea ce deja știe din alte surse;
- lucruri vechi și prăfuite;
- teorii care nu duc niciunde;
- banalități excentrice;
- pierderea propriului timp;
- lucruri lipsite de originalitate;
- subiecte particulare;
- chestii ineficiente;
- soluții neaplicabile;
- răfuieli neproductive;
- a cheltui banii fără folos.
Mie mi-au prins bine acele reviste pentru că acolo am publicat niște rezultate ale cercetărilor pe care le-am întreprins împreună cu unii dintre colegii și prietenii mei.
Buletinul român de informatică - BRI, este o revistă extrem de profesională publicată sub egida ICI și acolo erau articole ce se defineau ca barometru cu ceea ce se întâmpla în informatica de top din țara noastră. Ea realiza un echilibru între teorie și practică și uneori făcea treceri în revistă ale unor manifestări științifice din lumea informaticii. A apărut între anii 1980 și 1990 cu regularitate, fiind bilunară.
Revista Română de Informatică şi Automatică - RAIRO este o revistă care apare tot sub egida ICI, fiind de un nivel înalt de exigență și profesionalism. Mă laud cu acest prilej că de câțiva ani fac parte din colegiul de redacție al acestei reviste și știu cât de mult se muncește pentru asigurarea nivelului de calitate cu care ICI ne-a obișnuit pe toți.
Studii și Cercetări de Calcul Economic și Cibernetică Economică - SCCECE, este revista fondată de marele profesor Manea MĂNESCU, revistă care a apărut în anul 1966. În bordul științific al revistei
s-au găsit personalități precum: Octav Onicescu,  Grigore Moisil, Nicolae Racoveanu, Edmond Nicolau, L. Tövissi,  Vladimir Trebici, I. Cuculescu, Octavian Stănăşilă, Constantin Bălăceanu-Stolnici, Aristide Halanay,  Mircea Petrescu,  Gheorghe Boldur, Ion Văduva, Silviu Guiaşu, John Rose, C.V. Negoiţă, Robert Vallé și multe alte nume de referință. În paginile revistei s-au publicat articole din zona informaticii care includeau rezultate originale ale cercetătorilor legate de ingineria sofyware, de optimizări în dezvoltarea de softare, de eficiența utilizării bazelor de date, dar și probleme moderne ale rețelelor neuronale, ale data mining și cele legate de managementul calității aplicațiilor informatice sau probleme legate de aspectele teoretice ale economiei generate de aplicațiile înformaticii ca factor de potențare a muncii intelectuale și de creare a plusvalorii. Este revistă ISI de câțiva ani și am a mă lăuda că am început să public în paginile ei articole încă din 1977, perioada în care lucram la teza de doctorat și am continuat relativ constant mulți ani după aceea.
Revista Informatica economică este apărută în 1997 și așa cum îi arată numele, este destinată publicării de articole de către toți cei care au preocupări in domeniu și care au posibilitatea de a oferi soluții originale spre analiză și spre generalizare. Am a mă lăuda că în intervalul 2007 - 2016 am fost editorul șef al acestei reviste și împreună cu o serie de colegi valoroși am reușit să o menținem la un standar ridicat de calitate. Nu am să spun aici nimic despre ce și cât am publicat pentru a nu se concluziona că cine împarte, parteți face.
Au intrat în piață și s-au găsit la chișcuri revistele:
PC magazin.
PC REPORT, revistă lunară cu primul număr în 1991 la Tîrgu Mureș. Aici am publicat articole privind compresia de date, căci împreună cu Daniel VERNIȘ aveam niște rezultate originale interesante, bazate pe multe date experimentale.
PC WORLD, are primul număr apărut în 1993.
NET Reort, are primul număr apărut în 1991.
Computer Wold are numele legat de cel al Mihaelei GORODCOV.
BYTE, are primul număr apărut în 1994 și are un corespondent valoros în USA. Și în această revistă am plublicat ceva, șucru de care sunt foarte mândru și în ziua de azi.
Revista de statistică a publicat și ea articole de informatică mai ales prin faptul că sistemul statistic este unul dintre cele mai bine informatizate sisteme din economia noastră. Acolo am publicat și eu câteva articole începând cu 1977, ea având prima apariție în anul 1952. La această revistă am apreciat ancorarea ei în realitățile utilizării metodelor cantitative în studiul informaticii sub numeroase aspecte precum productivitatea programatorilor, calitatea programelor și diversitatea resurselor utilizate de programatori.
Au mai fost tentative de a realiza reviste de informatică științifice, dar acestea necesită pe lângă bunele intenții o importantă forță umană și financiară. Chia și numai în format digital, o revistă necesită eforturi foarte mari pentru a fi atractivă și pentru a obține o cât mai bună vizibilitate.
Revistele de informatică au o viață influențată de numeroși factori dintre care noutatea a ceea ce conțin este esențială. În contextul informațiilor de pe Internet este foarte greu ca o revistă de informatică să supravieșuiască. Ea trebuie să aibă un asemenea conținut încât cititorul să fie atras, să nu-l găsească pe Internet și el să găsească acolo soluții la problemele lui concrete.




(28 septembrie 2017)

No comments:

Post a Comment