Tuesday, December 12, 2017

Despre NEAC 1240


În vara lui 1967, a fost la București o mare expoziție internațională, acolo aproape de fosta Casă a Scânteii, unde se făceau și se fac și acum de regulă asemenea expoziții. La această expoziție, firma Nippon Electric Company - NEC din Tokyo, a venit cu un calculator electronic pe tranzistori, care lucra cu bandă perforată cu opt canale. Nu știu a cui a fost ideia, deși bănuesc că numai domnul Manea Mănescu pute gândi la așa ceva, dar până la urmă când s-a închis acea expoziție, calculatorul a fost adus la noi la Laboratoarele  Catedrei de Cibernetică Economică - LCCE și instalat chiar în biroul unde lucram  eu cu Rodica, Lizeta, Catona și Diaconescu, pentru că acel calculator nu avea nevoie de climatizare.  La instalare au venit doi tehnicieni de-ai firmei NEC,  care ne-au dat și documentație și câteva noțiuni de programare la acel  calculator, care se chema NEAC-1240. Unu dintre cei doi japonezi se chema Sasajima și era pentru noi un tip foarte interesant. Cercetătorul Paiu Octavian îl necăjea mereu pe Sasajima cu „Mister Sasajima, nu eși cuminte”, ceeace-l distra tare mult pe japonez, după ce i s-a explicat ce-nseamnă asta.
După ce a fost instalat acel calculator, care era mult mai mic și mult mai  stabil decât CIFA noastră, am trecut mai toți să facem programare pe el. Eu, care lucram deja pe CIFA și pentru domnul profesor Ludovic Tovissi, care mă rugase să-i fac un program pentru controlul calității producței, am trecut acest program pe NEAC-1240 și încet încet   l-am dus până la final. La acest calculator, programele se puteau face și-n cod mașină, în cod scris în octal ca la CIFA, dar avea și un limbaj simbolic numit COPCODER, care făcea mai ușoară munca de elaborare a unui program. În memoria calculatorului era deja un program special numit compilator, care transforma programul scris în COPCODER, în limbaj mașină. Programul scris în COPCODER se chema program sursă, iar cel care rezulta după compilare, se chema program obiect. Odată obținut programul obiect, se putea trece imediat la  executarea programului, pentru rezolvarea unei anumite probleme. Dacă nu se dorea trecerea imediată la executarea programului, se putea scoate programul obiect pe bandă de hârtie perforată, pentru una sau mai multe execuții ulterioare, folosinduse de regulă date diferite. În această  perioadă, un domn  Zamfirescu, cu care ne-am întâlnit prima dată acolo la IFA, când am luat primul contact și cu CIFA-102, a mai trecut pe la noi pe la LCCE. El  a încercat și până la urmă a și reușit, să ne convingă să folosim un program, care rezolva pe NEAC, probleme de transporturi. Acest program a mers la noi la LCCE, prima dată, pentru calculatorul  NEAC-1240. Îmi aduc aminte că și unu din studenții ASE care se chema Vlad, a folosit acest program în proiectul sau de diplomă, pentru niște probleme de transport de la locul lui de muncă din Mizil.  Domnu Vlad, era student la fără frecvență la Facultatea  de Calcul Economic și Cibernetică Economică de la noi.  Asta ce știu eu, dar este posibil  ca și alți studenți asă fi  folosit acest program, care era foarte sigur și ușor de folosit.

Când am fost la firma NEC din Tokio, ni s-a prezentat tipuri mai complexe de configurații de calculatoare ale firmei NEC, similare cu calculatorul IBM-370, care a funcționat ceva mai târziu și  la LCCE, dar cu periferice  mult mai bogate. Intențiile firmei NEC au fost de a contracta cu România, livrarea de asemenea configurații, dar n-au reușit,  că am reușit noi să ne păcălim cu calculatorul FELIX C256, copie fidelă a calculatorului franțuzesc IRIS, pe  care francezii tocmai îl abandonaseră. Francezii au intuit dorința noastră fierbinte de a fi producători de calculatoare electronice și au decis să ne ajute.
(12 decembrie 2017)

No comments:

Post a Comment