Monday, December 18, 2017

Programele FORTRAN nementenabile

Am văzut nenumărate programe FORTRAN nementenabile încât de teama unui proces de mentenanță costisitor am suflat și-n iaurt să nu mă ard cu nenumărate modificări în secvențe de program scrise aiurea.
Un beneficiar foarte grăbit mi-a explicat că îi trebuie un program simplu rău de tot care să-i calculeze o medie aritmetică pentru niște eșantioane de producții din care extrăsese de mai multe ori de pe suprafețe de 5x5 mp niște cereale și avea cantități și frecvențe, ceea ce mi s-a părut extrem de facil, drept care m-am năpustit asupra foii de programare și dezlănțuit fiind am scris un program ca vântul și ca gândul, fericit nevoie mare.
Am rulat acea minuăție de program de câteva ori și atât eu cât și beneficiarul meu am fost de-a dreptul copleșiți. Numai că nu după mult timp el a venit cu rugămintea de a gave calculul și pentru o altă serie de date, asigurându-mă că seriile sunt de aceeași lungime și el le are deja în yabel pe 4 coloane, variabila Xi și frecvențele Fi, varialila Y și frecvențele corespunzătoare Gi. Mi-am zis că deja este ceva banal și cu elanul tinereții de atunci, fără să întreb nimic am făcut o altă variantă care să-l mulțumească pe beneficiarul meu entuziast. Fericirea a fost de suctă durată, că a dorit să lucreze cu trei culturi. M-am șucărit și atunci mi-am definit două masive bidimensionale, una pentru serii și alta pentru frecvențe. Când a zis că dorește să lucreze cu ț serii, i-am spus că voi modifica. În niciun caz nu mai trebuia să umblu prin textul sursă, ci doar să aduc cartelele de date la cerințele impuse de beneficiar, căci am înțeles cum îi arăta tabelul de date și cum îl transpuneam eu in cartele.
Ce bine era dacă stăteam eu de vorbă cu el și-l întrebam ce și cum în legătură cu numărul seriilor de date. Cu siguranță el mi-ar fi arătat tot felul de tabele și l-aș fi văzut ți pe cel cu 7 culturi. Din acea clipă m-ar fi trăznit gândul cel bun să fac programul în așa fel ac emntenanța să fie parfum pentru mine.
Programele FORTRAN nementenabile sunt cele care fac munca programatorilor creativă, căci ei nu mai pierd mult timp cu procesul de a prelua în program tot felul de modificări după ani și ani de la implementare.





(18 decembrie 2017)

No comments:

Post a Comment