Disciplina Limbaje de programare era deosebit de mult așteptată de elevi și de studenți pentru că aveau posibilitatea de a scrie programe într-un anumit limbaj și de a le rula, deci aveau primele conmtacte cu calculatorul, automatul finit necruțător.
Disciplina de Limbaje de programare nu exista în sine, ci Limbajul de programare FORTRAN, Limbajul de programare COBOL, Limbajul de programare BASIC, Limbajul de programare PL/1 sau Limbajul de programare ASSIRIS. Ideia era de a prezenta limbajul de programare și noțiuni de programare încât elevul sau studentul să treacă rapid la scrierea unui program simplu. După aceea, erau prezentate elementele de limbaj care permiteau scrierea de programe ceva mai complexe care să evidențieze virtuțile limbajului, deci resursele acestuia.
La primele cursuri se prezentau:
- setul de caractere
- tipurile de date
- cuvinte cheie
- operatori simpli
- identificatori
- structura programului
- instrucțiunea de scriere cu format
- foaia de programare.
Se trecera imediat la scrierea unui program simplu de evaluare a unei expresii aritmetice cu operanzi inițializați fie la definire, fie prin atribuire și cu tipărirea rezultatului.
La cursurile următoare se prezentau etichete, instrucțiunea CONTINUE, instrucțiunile corespunzătoare implementării structurii alternative, respectiv, structurii repetitive, IF(), DO, dar și instrucțiunea de salt necondiționat GO TO și se mai adăugau câțiva operatori. Exemplele de la seminarii aveau menirea de a consolida cunoștințele și de a vedea efectiv cum sunt construite secvențe de program folosind acele instrucțiuni. Lucrurile creșteau în complexitate din moment ce se intra în prezentarea subprogramelor și apelurilor lor, dar și problematica transmiterii de parametrii.
Totul culmina cu prezentarea de fișiere și de apeluri de subprograme scrise în alte limbaje de programare. Cam toate limbajele de programare erau prezentate după același tipic, fără a ocoli elemente privind îmbunătățirea secvențelor de program, numită pompos optimizarea de programe.
Ideia de bază era de fapt ca elevul sau studentul după ce a obținut o notă finală de promovare la disciplina limbaje de programare, dacă merge undeva să lucreze pe salariu, să fie în stare să facă față, adică să scrie acel program care i se cere, fără a ridica pretenția de a fi software pentru realizarea unui sistem de operare de câteva zeci de mii de linii sursă sau un compilator complet.
Am realizat de-a lungul anilor nenumărate programe analitice la discipline de Limbaje de prorgamare și am făcut referate pentru publicarea de manuale de liceu pe acceași temă, urmărind abordarea practică, graduală a problematicii, ca elevut sau studentul să nu se plictisească cu teorii, ci să treacă rapid la scrierea de programe, din ce în ce mai complexe, prin trecerea de la un curs la altul.
(04 octombrie 2017)
No comments:
Post a Comment