Domeniul informaticii a dat pâine la foarte multă lume, dar nu este încă epuizat și va da și în continuare pâine la și mai mult popor, cu o singură condiție: poporul să facă treabă bună.
În facultățile cu profil de informatică și calculatoare se predau discipline care prezintă conceptele de bază pentru meserii clar definite. Cine învață limbaje de programare capătă noțiuni fundamentale de programarea calculatoarelor și deci dacă insistă, va lucra ca programator la o firmă dezvoltatoare de software. Pe vremuri, respectivii mergeau să lucreze în centre de calcul ale unor întreprinderi sau combinate sau în centre teritpriale de calcul, tot ca programatori. Cei ce nu au învățat într-o facultate de profil să programeze, dacă depun eforturi consistent, constante și pe termen lung, vor căpăta acele deprinderi care să-i facă să devină programatori excelenți. Totuși se va vedea în anumite locuri că nu au pătruns elemente de finețe pe care numai cursurile unei facultăți de profil unde se intră în detalii care scapă unui autodidact sau pentru unul care face cursuri de calificare de scurtă durată doar pentru un certificat necesar confirmării unei pregătiri ca programator.
Înainte, în vremurile de demult, programatorul era de toate. El era și analist, el scris programele, el făcea și testarea, el făcea și elaborarea de documentație, el făcea implementarea. Uneori erau situații în care programatorul se ocupa inclusiv de exploatarea programyului. Despre mentenanță și reinginerie, evident tot el le făcea.
Când lucrurile s-au mai comlicat au apărut analiștii, dar calitatea lor era extrem de fluidă, mai ales pentru cei care nu veneau din rândul programatorilor, căci ei dezvoltau soluții asupra cărora programatorii trebuiau să lucreze destul de mult.
La începutul informaticii nu se prea vorbea de diviziunea muncii, adică nu erau trasate clar granițele între analiști, dezvoltatori de specificații, elaboratorii de documentații și cei care planifică resursele în realizarea sistemelor informatice.
Cu trecerea timpului au apărut noi meserii pe lână cele existente și care vizează:
- designul de interfețe;
- elaborarea de specificații;
- dezvoltarea aplicațiilor mobile;
- întreținerea rețelelor de calculatoare;
- managementul de proiecte informatice;
- utilizarea de instrumente pentru testarea calității;
- auditarea de sisteme informatice;
- dezvoltarea de aplicații cu baze de date;
- dezvoltarea de aplicații de e-Learning;
- dezvoltarea de aplicații de e-Comerț.
Față de acum 20 de ani conținutul meseriilor este foarte diferit. Ceea ce era un programator acum 20 de ani nu mai are legătură cu ceea ce înseamnă un programator azi. Cum lucra un programator acum 30 de ani diferă radical de cum lucrează un programator azi.
Tot așa se pune problema și în cazul analiștilor. dacâ înainte acețtia lucrau ca niște poeți, acum există instrumente de asistare și standarde și analistul trebuie să lucreze respectând cerințe exacte pentru că produsele software fac alocări de resurse în timp real și orice eroare se multiplică la toți utilizatorii aplicației online, care nu sunt deloc puțini, iar consecințele sunt dramatice de cele mai multe ori.
A vorbi despre specialiștii din informatică în perspectiva scurgerii timpului merită numai și numai pentru a se înțelege că pentru ca 2 plus 2 să facă 4 trebuie mai întâi arătat cum 1 și cu 1 fac 2.
(03 octombrie 2017)
În facultățile cu profil de informatică și calculatoare se predau discipline care prezintă conceptele de bază pentru meserii clar definite. Cine învață limbaje de programare capătă noțiuni fundamentale de programarea calculatoarelor și deci dacă insistă, va lucra ca programator la o firmă dezvoltatoare de software. Pe vremuri, respectivii mergeau să lucreze în centre de calcul ale unor întreprinderi sau combinate sau în centre teritpriale de calcul, tot ca programatori. Cei ce nu au învățat într-o facultate de profil să programeze, dacă depun eforturi consistent, constante și pe termen lung, vor căpăta acele deprinderi care să-i facă să devină programatori excelenți. Totuși se va vedea în anumite locuri că nu au pătruns elemente de finețe pe care numai cursurile unei facultăți de profil unde se intră în detalii care scapă unui autodidact sau pentru unul care face cursuri de calificare de scurtă durată doar pentru un certificat necesar confirmării unei pregătiri ca programator.
Înainte, în vremurile de demult, programatorul era de toate. El era și analist, el scris programele, el făcea și testarea, el făcea și elaborarea de documentație, el făcea implementarea. Uneori erau situații în care programatorul se ocupa inclusiv de exploatarea programyului. Despre mentenanță și reinginerie, evident tot el le făcea.
Când lucrurile s-au mai comlicat au apărut analiștii, dar calitatea lor era extrem de fluidă, mai ales pentru cei care nu veneau din rândul programatorilor, căci ei dezvoltau soluții asupra cărora programatorii trebuiau să lucreze destul de mult.
La începutul informaticii nu se prea vorbea de diviziunea muncii, adică nu erau trasate clar granițele între analiști, dezvoltatori de specificații, elaboratorii de documentații și cei care planifică resursele în realizarea sistemelor informatice.
Cu trecerea timpului au apărut noi meserii pe lână cele existente și care vizează:
- designul de interfețe;
- elaborarea de specificații;
- dezvoltarea aplicațiilor mobile;
- întreținerea rețelelor de calculatoare;
- managementul de proiecte informatice;
- utilizarea de instrumente pentru testarea calității;
- auditarea de sisteme informatice;
- dezvoltarea de aplicații cu baze de date;
- dezvoltarea de aplicații de e-Learning;
- dezvoltarea de aplicații de e-Comerț.
Față de acum 20 de ani conținutul meseriilor este foarte diferit. Ceea ce era un programator acum 20 de ani nu mai are legătură cu ceea ce înseamnă un programator azi. Cum lucra un programator acum 30 de ani diferă radical de cum lucrează un programator azi.
Tot așa se pune problema și în cazul analiștilor. dacâ înainte acețtia lucrau ca niște poeți, acum există instrumente de asistare și standarde și analistul trebuie să lucreze respectând cerințe exacte pentru că produsele software fac alocări de resurse în timp real și orice eroare se multiplică la toți utilizatorii aplicației online, care nu sunt deloc puțini, iar consecințele sunt dramatice de cele mai multe ori.
A vorbi despre specialiștii din informatică în perspectiva scurgerii timpului merită numai și numai pentru a se înțelege că pentru ca 2 plus 2 să facă 4 trebuie mai întâi arătat cum 1 și cu 1 fac 2.
(03 octombrie 2017)
No comments:
Post a Comment