Friday, November 17, 2017

Economia informației

Informația este un produs, asemeni puloverului, chiloților, scutecelor, bicicletei, flaconului de penicilină, seringii de unică folosință, autoturismului, pantofilor, pieptenelui, deodorantului, pâinii, benzinei și a multor altor produse pe care le folosim sau le cumpărăm zilnic sau aproape zilnic.
Informația are valoare pentru că este rezultat al unei munci depuse de om.
Informația are valoare de întrebuințare, pentru că stă la baza derulării de activități, de evaluări și de fundamentare a deciziilor de către fiecare dintre noi.
Există și o literatură pe acest subiect, din care enumăr lucrările:
Minodora Ursăcescu - Economia informaţiei şi a cunostinţelor, Editura Universitară, București, 2009, 353 pg.
Yi-Cheng Zhang - The Structure Of Information Economy: The role of information in markets and beyond Paperback – May 17, 2017
Yi-Cheng Zhang - The Structure Of Information Economy: The role of information in markets and beyond Paperback, Independently published, 2017, 145 pg.
În Departamentul de Informatică și Cibernetică al ASE există disciplina Economia informației, prezentată astfel:
Iniţierea studenţilor în modelarea economico-matematică în condiţii de risc şi incertitudine la nivel microeconomic;
Analiza comportamentului agentilor economici: principal si agent;
Abordarea economico-matematica a alegerii optimale a agenţilor  în condiţii de informaţie incompletă;
Continut:
Cap 1. Comportamentul agenţilor economici în condiţii de risc şi incertitudine. Noţiunea de risc şi dimensionarea aversiunii la risc. Criteriul de maxim. Aversiunea la risc pentru mai multe bunuri.
Cap 2.  Tipuri de probleme cu informaţie asimetrică. Elaborarea  contractelor economice in condiţii de hazard moral. Elaborarea  contractelor economice in condiţii de selecţie adversă. Elaborarea  contractelor economice in condiţii de semnalare.
Cap 3.  Contracte în condiţii de informaţie simetrică. Mecanismul optim de plaţi in cazul contractelor economice. Nivelul optim de efort in cazul contractelor economice.
Cap 4.  Selecţie adversă (autoselecţie). Prezentare generală. Aplicaţii ale modelului de selecţie adversă. Analiza restricţiilor incitative. Rezolvarea modelului. Extensii ale modelului şi exemple. Aplicaţie pe piaţa asigurărilor.
Cap 5.   Contracte economice in condiţii de hazard  moral.  Modelul de bază. Informaţie şi pierderea de rangul II. Exemple şi aplicaţii  pe piaţa asigurărilor şi în domeniul financiar-bancar.
Cap 6.  Modele de semnalare. Piaţa maşinilor de ocazie (Modelul lui Akerlof). Semnale  costisitoare şi semnale graduale (Modelul lui Spence şi  Crawford-Sobel). Aplicaţie pe piaţa forţei de muncă.
La această disciplină lucrează colectivul de cadre didactice format din prof. univ. dr. Stelian STANCU, conf. univ. dr. Daniela Elena MARINESCU, lect. univ. dr. Anamaria ALDEA, asist. univ. dr. Ioana MANAFI.
Acum acest curs nu se mai predă, deși implicațiile  teoretice ale abordării informației ca valoare și valoare de întrebuințare schimbă multe în teoria economică și vine cu noi abordări în economia digitală. Formarea costului informației, factori de influență și mai ales dinamica acestui cost merită o analiză cu mult mai aprofundată căci bitcoin-ul aduce infinit mai multe elemente noi decât orice chestie de modelare, chiar cibernetice.
Economia informației este un domeniu de cercetare științifică încă neexplorat suficient și care are șanse imense de a aduce noi elemente care să întregească teoria economică a valorii, a prețurilor și mai ales a influenței informaticii asupra întregii vieți economico-sociale. Abordările simpliste nu au adus acele elemente pe care eu le consider esențiale în studiul dinamicii informaticii, căci acesta este domeniul în care materia primă și produsul este informația. Producția de informații este insuficient studiată. managementul calității informațiilor este inclomplet abordat, iar TQDM al DoD este trecut cu vederea, deși un minus pus aiurea a făcut ca nenumărate rachete s-o ia-n bălării. Productivitatea programatorilor e una, dar productivitatea în producția de informații este ceva fascinant, iar revoluția în achiziția de date permite abordări de finețe maximă.






(17 noiembrie 2017)

No comments:

Post a Comment