Thursday, October 19, 2017

Inginer de sistem

În vremurile de demult inginerul de sistem era cel ce știa:
- să opereze foarte bine pe calculator;
- să interpreteze orice mesaj dat de calculator;
- să încarce sistemul de operare;
- să monteze unități periferice ori de câte ori era nevoie;
- să consilieze pe operatori în orice problemă;
- să depaneze orice program care i se aducea;
- la perfecție documentația calculatorului;
- oricare dintre versiunile sistemului de operare;
- să mențină în funcțiune un sistem de calcul de la A la Z.
Nu erau prea mulți inginerii de sistem adevărați. Mulți erau vopsiți. Eu am cunoscut un inginer de sistem adevărat în persoana lui Iulian SATRAN care după ce a plecat în Izrael a fost strălucitor la o divizie de acolo a IBM.
Inginerul de sistem era printre puținii specialiști cu studii superioare care aveau acces în sala calculatorului în orice moment de timp. De el depindea continuitatea fluxurilor de prelucrare. Calitatea inginerului de sistem depindea de capacitatea:
- de a citi documentațiile despre calculatorul pe care lucra;
- de a face corelațiile dintre mesale oferite de computer și realitatea efectivă;
- de a fi eficient în munca sa în raport cu programatorii și cu ceilalți;
- de a nu concentra toate fleacurile pentru a-i face independenți pe alții de el;
- de a comunica astfel încât să-și arate superioritatea fără a deranja.
În fiecare centru de calcul era un astfel de inginer de sistem DOXA, iar restul trăiau pe lângă el, fără a fi de nivelul aceluia. Am avut nenumărate discuții și cu unii și cu ceilalți, dar pe cei aiuriți nu i-am luat în seamă pentru că ei se dădeau măreți schimbând parole sau stând cu fundul pe documentații pe care nu le studiau, ci doar făceau paradă cu chestii de suprafață. Pe unii i-am detestat pentru misterul cu care depanau programe folosind diferențele dintre registre și aflarea instrucțiunii bucliucașă doar ca o deplasare obținută din acea banală scădere în hexazecimal, algoritm pe care l-am găsit într-o noapte când eram de permanență în Centrul de Calcul al ASE în 1971, algoritm descris într-o carte pentru începători a IBM și pe care l-am făcut public a doua zi.
Am avut admirație totală față de inginerii de sistem adevărați!
(19 octombrie 2017)

No comments:

Post a Comment