Thursday, October 12, 2017

Cărți de informatică teoretică

Cărțile de informatică teoretică au apărut încă din zorii informaticii de la noi, pentru că cei care au înțeles noutatea domeniului au dezvoltat deja abordări în planul cercetării științifice operând cu noțiuni abstracte, nefiind legați de dotarea cu tehnică de calcul în concordanță cu exigențele lor și cu nivelul de generalitate pe care l-au abordat.
Cărțile despre gramatici generative, despre limbaje formale, despre compilatoare, despre automate finite și despre teoria informației au apărut în editurile românești cu autori români și s-au bucurat de mare succes.
  • I. CREANGĂ, C. REISCHER, D. SIMOVICI - Introducere algebrică în informatică. Teoria automatelor, Editura Junimea, Iași, 1973, 287 pg.
  • I. CREANGA, C. REISCHER, D. SIMOVICI - Introducere algebrica in informatica. Limbaje formale, Editura Junimea, Iasi, 1974, 195pg.
  • Dan SIMOVICI - Limbaje formale si tehnici de compilare, Editura Didactica si pedagogica, Bucuresti, 1978, 245 pg.
  • S. MARCUS - Gramatici și automate finite, Editura Academiei RPR, București, 1964.
  • D. VAIDA - Limbaje formale și tehnici de compilare, Editura Universității, București, 1976.
  • D. VAIDA - Algoritmi de compilare, Editura Didactica si Pedagogica, București,  1971
  • T. BALANESCU - Corectitudinea programelor, Editura tehnică, București, 1995.
  • M. FRENȚIU - Verificarea corectitudinii programelor, Editura Universitară Petru-Maior, 2001.
  • C. CALUDE - Theories of Computational Complexity, North-Holland, Amsterdam, 1988. 
  • D. L. ȘERBĂNAȚI - Limbaje de programare si compilatoare, Editura Academiei RSR, București, 1987, 345 pg. 
  • E. VASILIU - Gramatici generative și gramatici transformaționale,  vol. Lingvistica modernă în texte, redactori M. Iliescu, L. Wald, Tipografia Universităii București, 1981,  121pg. 
  • A. ATANASIU - Limbaje formale și automate, Editura INFODATA,  Cluj, 2007, 170 pg.
  • T. JUCAN  - Limbaje formale ¸si automate, Editura Matrix Rom, București, 1999
  • Gh. PĂUN - Probleme actuale în teoria limbajelor formale, Editura Științifică și Enciclopedică, București 1984. 
  • Ş. MĂRUȘTER, M. DRĂGAN – Limbaje formale, Editura Eubeea, Timișoara, 1998. 
  • E. M. POPA - Limbaje formale, Editura Alma Mater, Sibiu, 2003.
Mai era o carte cu coperți albastre pe care am cumpărat-o, parcă editată la Cluj despre Gramatici generative, de unde am învățat eu primele noțiuni de limbaje formale și de gramatici. Acolo am citit prima dată despre rezultatele lui Noam CHOMSKY. În clipa aceasta nu-mi aduc aminte despre ce carte este vorba și-mi pare nespus de rău. Cu ea aș fi început aici. Mi-au plăcut dintotdeauna rezultatele de la limbajele formale și prin anul al V-lea de facultate am gândit un limbaj formal pentru aplicații de contabilitate, care ajuta la preluarea directă din documente pentru a scrie formule contabile, era ceva de o matrice de corespondențe dintre conturi. Restul nu-mi mai amintesc, dar era ceva frumos în mintea mea de atunci. 
Cărțile de informatică teoretică sunt extrem de interesante și ele au contribuit substanțial la fondarea școlii de informatică de la noi pentru că numai practica nu ajută prea mult. Ea trebuie precedată de rezultate teoretice semnificative.







(12 octombrie 2017)

No comments:

Post a Comment