Wednesday, October 18, 2017

Informatizarea în transporturi

Când colegii mei din Centrul de Calcul al ASE au vizitat înainte de 1970 Japonia pentru a cumpăra calculatorul NEAC 1240 spuneau cam cum se circula în Tokyo. Se mergea la un terminal și se fixa und etrebuia să fie punctul de destinație. Se tipărea un bilet în care erau toate datele privind stațiile de urmat ale unui traseu optim. Acum la noi acesta este tot la stadiul de vis, dacă mă gândesc că în 2017 la stațiile de metrou s-au montat dispozitive de citit cartelele care trebuie introduse invers decât arată semnul de pe el și e necesau un paznic care să arate ce și cum pentru a intra la metrou.
Nu vreau să-mi amintesc de bazele de date neactualizate în zona trenurilor anulate care m-au făcut să aștept vreo 3 ore căci un rapid de Craiova fusese scos de vreo două săptămâni dar el figura pe site prin anul 2000. Nici de faptul că pe site aeroportului Otopeni prin 1999 nu se vedea la ce oră aterizează avionul de la Amsterdam și a trebuit să intru pe orarul aeroportului Schiphol să văd ce și cum. Dar rămâne de analizat că și în 2017 CFR face tot 3 ore pe distanța București Pitești și că a cumpăra bilete pe internet este o adevărată aventură căci se cere crearea unui cont deși toată lumea știe că se cumpără bilete nu zilnic și nici săptămânal, ci din când în când.
Înainte de 1989 exista un Centru de Calcul la Ministerul Transporturilor, undeva pe lângă Gara de Nord unde știu că se muncea din greu, dar nu am ce spune despre ce și cum și cât se reflecta aceasta în calitatea transporturilor căci începând cu 1974 am tot bătut pe CFR ruta București - Pitești și retur și aglomerațiile de la casele de bilete tot aceleași erau și sistemul de tipărire a biletelor sau de regăsire a lor tot cel de 1.000 de ani era, deși de fiecare dată mî gândeam cum vorbeau colegii mei despre ce găsiseră ei în Japonia înainte de 1970, iar mie mi s-au încurcat locurile la vagonul de dormit, că nu am avut niciodată posibilitatea să aleg locul deși am cumpărat biletul cu mult timp înainte și multe alte chestii care mi-au dovedit disprețul celor care au proiectat aplicațiile informatice față de mine, un banal client de-al lor, care probabil nu merită mai mult, la mintea lor puțină pe care o au.



(18 octombrie 2017)

No comments:

Post a Comment